Tag Archive for '2000 watt society'

Train of ideas

Häromdagen tog jag en tur till stationen här i Malmö för att kolla in utställningståget “Train of Ideas”. Hamburg har vunnit titeln “European Green Capital” och passar på att marknadsföra sig med en mobil utställning (6 containrar på tåg) som ska turnera runt i Europa. I Malmö har det varit rätt mycket reklam på stan och i lokalblaskan för utställningen, så jag blev lite överraskad när perrongen med utställningståget i stort sett var tom. Att det stod två utställningsvärdar och spelade kort i första vagnen förhöjde inte direkt intrycket..

På det hela taget så var dock utställningen snygg och ordentligt gjord och det dök faktiskt upp lite fler besökare. Men någon riktig kioskvältare vill jag inte påstå att det var. Eftersom mitt sällskap (1,5 år gammal) inte föll för alla knapptryckningsmöjligheter så blev det en ganska snabb tur – kanske missade jag något.

Några intressanta grejer hann jag dock notera:

I visionerna för den framtida staden gavs det inte mycket utrymme för personbilar. Det var faktiskt inte alls något Andreas Carlgren-aktigt som “det är inte bilarna som är problemet utan utsläppen“. Det gjordes tom ganska klart att bilarna är ett problem eftersom det är synnerligen energiineffektivt att släpa runt på 1,5 tons dödvikt för att transportera en person samtidigt, som bilarna tar alltför mycket av stadens dyrbara yta i anspråk.

I Schweiz har 2000-watt-samhället blivit ett begrepp. Ramverket togs fram 1998 på ETH i Zürich (där Einstein brukade hänga) och baseras på den genomsnittliga globala energiförbrukning (ungefär 2000 watt kontinuerligt eller 17520 KWh per år. Det hade varit tydligare att ange det i KWh, men 2000 är ju mer säljande..). Tanken är att senast 2050 ska den genomsnittliga energiförbrukningen, även för i-länder, ner till 2000 watt. Schweiz ligger på ca 6000 watt idag. 2009 låg Sverige på 7200, varav oljeeldade transporter stod för ca 1400 watt. Visst hade det blivit lägre med elbilar (högre verkningsgrad), men det ger knappast plats för fantasiprojekt som Förbifart Stockholm.

Det är en stor utmaning att reducera energiförbrukningen med mer än en tredjedel, men det blir inte lättare av att vi väntar. Tekniknaivister vill ju gärna tro på under, men risken att vår omställningsförmåga reduceras i takt med att energitillgången avtar är betydande.

En målsättning för energiförbrukningen har fördelen att det blir mycket mer konkret än ett koldioxidmål. När det gäller CO2 är det mycket enklare att börja prata om lågt hängande frukter i u-länder och skjuta problemet ifrån sig.

Tåget är i Göteborg mellan 6-10 maj innan det tuffar vidare till Oslo. Om du ändå har tid över så gå dit, men du ska inte heller bli ledsen om du missar det.

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...