Efter bidrag till Fredrik Gerttens Kickstarter-kampanj “Bikes vs Cars” (som gick i mål), så fick jag välja några tidigare Gertten-filmer. Bananas! och Big Boys gone bananas! har jag länge tänkt se. Den första filmen om bananarbetarna, advokaten och rättegången mot Dole var utmärkt, men det var ändå dokumentären om dokumentären som fick mig att gå igång ordentligt.
BBG bananas! visar hur Dole med mycket stålar, advokater och PR-byråer bedrev en oerhört omfattande kampanj med mål att skrämma/övertyga alla som försökte sprida filmen eller bara rapportera om den, men också misskreditera Fredrik som filmare.
Att flexa med musklerna och skrämmas hade en omvänd effekt i Sverige, med ordentlig uppmärksamhet och uppslutning som följd (Max Hamburgare bojkottade och filmen visades i riksdagen som ni säkert minns). Detta fick de stora livsmedelskedjorna att ifrågasätta Doles agerande vilket ledde till ett tillbakadragande av stämningarna.
Jag har skrivit flera tidigare inlägg om hur PR-byråer och politiker får alltmer gemensamma (finansiella) intressen. Lägg till en dos kris för traditionell journalistik, där det inte längre finns resurser till så mycket mer än att nappa på PR-byråerna färdiga paket. Spetsa med den nya EU-lagstiftning som möjliggör ordentliga inskränkningar av offentlighetsprincipen. Är vi på väg åt fel håll kanske?
Om du inte redan sett filmen så ska du såklart göra det. Missa inte heller pärlorna Blådårar (1 och 2), där en typ 18-årig Zlatan pratar om hur han ska köpa en lila lambo när han blir stor…
Ska bli spännande att se om Bikes vs Cars kan röra upp något damm!