Detaljhandeln har haft en makalös tillväxt de senaste 20 åren. Som i så många andra fall leder det till fartblindhet. Den explosionsartade utbyggnaden av nya köpcenter och handelsanalytikernas ljusa framtidsutsikter med fortsatt tillväxt ser jag som tydliga tecken på att omdömet och analyserna i branschen har grumlats av ett typiskt bubbeltänkande.
Jag har tidigare skrivit om situationen i Malmö och den naiva bild som Handelns Utredningsinstitut målar upp.
I helgen dök det upp ytterligare ett tecken på att vi närmar oss ett “pang”, eller i bästa fall ett långdraget pysande. Det tre år gamla köpcentret “Entre”, med ett fantastiskt attraktivt läge vid infarten till Malmö, har erkänt att det inte går så bra. För malmöbor var det inte någon nyhet. Samtidigt kommunicerade ägarna att de inte ser någon som helst anledning att stänga ner. Nej, det handlar bara om att det behöver göras en total ommöblering. Det tre år gamla köpcentret ska alltså byggas om för att öka attraktiviteten. 300 miljoner tycker ägarna att det är värt.
Bubbelvarning!
Läs gärna Cornucopias genomgång av marknadsbubblans anatomi.
0 Responses to “Bubblan i detaljhandeln”