Hur många färdplaner går det på en konkret handling?

2011 skrev jag ett inlägg om den tidplanen för Färdplan 2050 som Lena Ek presenterade då. “Sluta snacka och börja leverera” skrev jag som slutkläm, vilket baserades på att regeringen börjat prata om en färdplan redan 2009, att det skulle ta två-tre år att få ihop den och att det fanns risk att den bara skulle leda till att problemen och omställningsarbetet skjuts ytterligare på framtiden.

En sak som jag glömde skriva är hur oerhört osannolikt det är att en regering kommer med några konkreta och betydande klimatpolitiska åtgärder under ett valår. (fick dock med det när det gäller utredningen om fossiloberoende fordonsflotta 2030…)

Snart 1,5 år efter att Naturvårdsverket slutfört sin del av Färdplansarbetet har man nått så långt att det nu tillsätts nästa utredning. Naiva lilla jag trodde att det årtal (2013) som var angivet i tidplanen, se nedan, skulle räcka för att ta fram själva tidplanen. Men nej, det året behövdes alltså för att tillsätta den utredning som ska göra jobbet!

http://osunt.se/wp-content/uploads/2011/11/tidplan-f%C3%B6r-f%C3%A4rdplan-2050.jpg

Så här uttrycker regeringen det i Sydsvenskan:

“Vi tillsätter nu Klimatfärdplan 2050, en utredning som ska ta fram en strategi för hur Sverige ska nå visionen om en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning och inga nettoutsläpp av växthusgaser i atmosfären år 2050. Det är ett viktigt steg när det gäller att ta fortsatt ansvar för klimatet.”

Med tanke på den takt som Färdplansarbetet följt sedan 2009 så finns det utmärkta möjligheter att skjuta frågan framför sig ytterligare en mandatperiod.

Under 90-talet fanns det en våg av klimatinitiativ som tex Agenda 21 med syfte att få igång klimatpolitiken och en omställning. Det gick ju sådär bra. 00-talet innebar inte någon skillnad. Fixar vi att sparka frågan framför oss ytterligare ett decennium?

Läs Effekts intressanta redovisning av arbetet med att formulera uppdraget, där det blir tydligt att Lena Ek kan sprattla hur mycket hon vill utan att det bekommer Anders Borg. ASPO:s kommentar som visar hur regeringen sätter sig på två stolar samtidigt är också värd att uppmärksammas. Missa inte heller Supermiljöbloggens bidrag i ämnet.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 Response to “Hur många färdplaner går det på en konkret handling?”


  • Man kan ju fundera vad man använder utredningar till:
    Har men en “het potatis” som man inte vill ta i så tillsätter man en utredning medan potatisen svalnar. Är “potatisen” fortfarande för het så tillsätter man en utredning till. Och så kan man hålla på tills den “heta potatisen” är helt inaktuell eller har blivit förvandlad till mos…..

Leave a Reply