Lena Ek vågar vägra mer trafik

Nu börjar det hända grejer! Jonas Sjöstedt fortsatte att skruva upp V:s miljöprofil i riksdagsdebatten – helt i linje med det som deras framtidskommission har formulerat. Det var ett stort steg, men frågan är om regeringen inte har tagit ett ännu större steg när miljöminister Lena Ek svär i kyrkan (igen) och bekänner sig som tillväxtrealist. Vi måste åka mindre bil, trafiken måste minska” sa hon i Rapport.

Den som funderat på tillväxtens begränsningar och räknat på vad som händer i verkliga världen har slagits av hur Andreas Carlgren (mfl) kunnat komma undan med obegränsat ologiska uttalande som Detta [Förbifart Stockholm] är klimat- och miljöalternativet för Stockholm“. Ur det perspektivet är det inte mindre en revolution att den efterträdande miljöministern uttalar sig som Lena gjorde.

Vi-måste-åka-mindre-bil-Lena är en hårsmån från att komma ut som en fullblodad tillväxtrealist. När man väl vågat trafiksanningen i vitögat (och uttala den) är det inte långt kvar till att göra detsamma för andra konsumtionsområden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 Responses to “Lena Ek vågar vägra mer trafik”


  • Socialliberal

    Sedär, sedär! Man sätter ju nästan kaffet i vrångstrupen…-En rikspolitiker som bara har halva huvudet i sanden…detta kan bli rent av intressant…

    Jag tror dock inte på en fullkomlig samhällskollaps (á la Mad Max) däremot kommer det att ha dramatiska effekter på det samhälle vi har idag. Det som framförallt kommer att ske är återkomsten av lokalekonomierna. Det klassiska utbytet stad/landsbyggd kommer att krympa från global nivå till regionsnivå. Industriell tillverkning kommer att krympa, och ersättas med lågskalig energialsting eller bränsleutvinnande (i Sveriges fall tror jag att de nya låglönejobben kommer att vara i skogen, vid träkolsfabrikerna, gengasraffenaderierna och torvbrotten). En helt ny värld kommer att formas, där man konsumerar mindre, återvinner och reparerar i princip allt man äger, och där längre resor kommer att vara lyxvaror (socialister kommer att bli besvikna tror jag, de rika kommer att ha råd att fräsa runt i sina bensinbilar, äta rött kött och ha el och värme 24/7 i alla fall ett par decenier till).

  • Jag tror inte heller på ett Mad Max-scenario. Min framtidsbild är nog också något mer teknikintensiv än din. Däremot är jag övertygad om att konsumtionsutrymmet kommer att påverkas ordentligt.

  • Hej!
    Noterar att Allliansen springer eller åker i otakt. Dagen efter Lena Eks uttalande konstaterar infrastrukturminster Elmsäter-Swärd (M). Vi måste öka transporterna för det är tecken på välfärd. Och inte nog med det, hon konstaterade att:

    Vi i norr behöver röra på oss mer”! Vilken kommentar man tar sig för huvudet.

    Men till syvende och sist är det (M) Borg och Reinfeldt som bestämmer. Punkt. Fortfarande är inte Förbifart Stockholm avförd från de politiksa rullorna och läser man Stockholm C:s uppfattning om Förbifarten så finns ännu ingen tvekan. Förbifarten behövs för att minska transporterna! Andreas menar ju oxå att mera resor och transporter ökar dessutom kulturutbytet i samhället. Hur nu det ska gå till?

Leave a Reply to Martin Saar