Barnpornografisk reklam och långsamma processer

Det dagliga flödet av information är större än någonsin. Men att få en överblick och förståelse av grundläggande förändringar genom att ‘se på nyheterna’ eller på annat sätt ta till sig vardagsmedia är nästan i klass med att leta efter kontaktlinsen i havet. Samtidigt sker de flesta genomgripande förändringar så gradvis och långsamt att de är svåra att uppfatta.

Det var inte så länge sedan som följande annons var fullt accepterad:

(Klicka här för mer läsning om människans naturliga konservatism och tröghet och fler tankeväckande reklamexempel).

På liknande sätt finns det många förändringsprocesser som pågår för fullt utan att vi noterar det i vardagen. Det finns gott om psykologisk forskning som visar att vår kognitiva förmåga ofta är enkelspårig och föredrar de invanda vägarna trots att det finns gott om information som vi hade kunnat använda för att fatta mer rationella beslut.

Vi kommer garanterat att kunna blicka tillbaka på vår tids brutala uttryck för uppfattning av verkligheten baserad på den förvrängda bild av verkligheten som vi lever med idag.

På min personliga topplista över dagens missuppfattningar som vi i framtiden kan blicka tillbaka på  ligger inte helt oväntat synen på våra begränsade resurser. Det finns gott om information och fakta som visar på problemen med vårt överutnyttjande av naturresurser. Samtidigt som individer, näringsliv och politiker uttrycker förståelse för problemet så är det lång väg kvar tills vi också argumenterar och agerar i linje med den insikten. Uttrycket “Hållbar tillväxt” är essensen av detta.

För den som letar finns det dock exempel på analyser och uttryck som indikerar dessa grundläggande förändringar, något jag skrivit mycket om tidigare i tex:  Peak everything , nu även i finansbranschen och  “On the Road to Zero Growth”. Antologin “24 röster om evig tillväxt” är ett annat exempel.

Inför 2014 har jag förhoppningar om att de första betydande stegen ska tas mot en uppdaterad verklighetsbild när det gäller transportbranschen. Trots diverse turbulens och överdriven optimism så har ändå den statliga utredningen “Fossilfrihet på väg” potential att sätta fingret på en och annan grundläggande pusselbit i framtidsspelet. En och annan vrångbild (som tex oavbruten ökning av persontransporter) som hänger med av gammal vana kan riskera att stryka med.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 Responses to “Barnpornografisk reklam och långsamma processer”


  • De små beslutens tyranni kan leda käpprätt till en plats man inte vill vara på, vilket varit känt i 2000 år eller så.

    Ett mindre bra beslut tas för någon “god” sak, och efter ett tag har man vant sig eller rationaliserat den nya situationen. Sen upprepas processen tills man hamnar i en situation som är jättedålig.

    Har man inte en tydlig kompassriktning så märker man inte hur fel man har hamnat innan det är för sent.

    Medias självpåtagna folkuppfostrande moralism är ett solklart exempel på något utan kompass, eller många journalisters lokala kompasser, som i en slumpvandring återkopplad i riktning mot säljbara rubriker går lite hur som helst. Och ofta leder till moralpanik när någon som inte blivit nog indoktrinerad uttalar sig på ett sätt som var helt ok för bara något år sedan.

    • Själv tycker jag att reklambilden i inlägget ovan är djupt osmaklig och provocerande (ett utslag av min lokala kompass som i detta hänseende har varit konstant genom åren).

Leave a Reply