5:2 diet, hälsofördelar

Som trogna läsare vet så har jag snöat in på korttidsfasta (läs mer här). Förmodligen har de flesta av er också noterat att jag inte är ensam. Tidningar, bloggar och andra nätsidor exploderar i korttidsfasta – eller 5:2 diet som är det som verkar bli vinnarkonceptet. Äntligen har även den här lilla bloggen fått ett uppsving i trafiken, så det är ju bara att köra på med fler inlägg på temat!

När blaskorna tar upp ämnet så blir det lätt med viktminskning i fokus. Eftersom jag vill betona hälsofördelarna så kommer här en lista på vilka positiva effekter av korttidsfasta som indikeras i olika studier. Som vanligt vill jag också poängtera att det går utmärkt att hålla det enkelt och skippa kaloriräkning, speciella recept och allt sånt som väller fram i 5:2-floden.

  • IGF-1 (Insulin like Growth Factor 1). Fastan minskar mängderna av IGF-1 i kroppen. Man behöver högre nivåer av IGF-1 och andra tillväxtfaktorer när man är ung och växande, men höga nivåer senare i livet verkar leda till snabbare åldrande, cancer och andra åldersrelaterade sjukdomar. En indikation är den studie av personer med Larons syndrom som har mycket låga nivåer av IGF-1. Följaktligen är de mycket korta, men utvecklar inte heller diabetes eller cancer.
  • Reparation av celler – fastan gör att dina celler går in i “reparationsläge”. När det finns ett överflöd av mat är cellerna i “tillväxtläge”. Det kommer bara att gå in i reparationsläge om de försätts i en svältsituation, vilket brukar inträffa efter i runda slängar tolv timmar utan mat. Detta verkar också ha en positiv effekt för att förhindra utvecklingen av cancer.
  • Insulin och bukspottkörteln – det finns en studie som visar att periodisk fasta gör att din kropp behöver mindre insulin för att reglera blodsockernivån. Mycket socker och snabba kolhydrater ökar blodsockret och kan leda till folksjukdomen typ 2-diabetes. Återkommande fasta hjälper till att hålla ordning på blodsockernivåerna och minskar därför risken för typ 2-diabetes.
  • Hjärnan – Mark Mattson (ledande forskare på området) menar att periodisk fasta faktiskt är betydligt enklare att ge sig i kast med än vad man kan tro. Orsaken är att nivån av proteinet BDNF ökar vid periodisk fasta (visat på möss), vilket kan ge positiva effekter på humöret. En annan minst lika positiv effekt är att mer BDNF verkar skydda hjärnan mot åldersdemens och annan åldersrelaterad nedbrytning (också visat på möss)

Korttidsfasta går också utmärkt att kombinera med reducerat köttintag. Det finns även studier som visar att hälsoeffekterna förstärks av måttligt proteinintag. Jag har länge varit tveksam till det hälsosamma i att LCHFa i sig mängder med proteiner. Skönt med lite vatten på sin kvarn.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 Responses to “5:2 diet, hälsofördelar”


  • Ser inte varifrån du får det där med ‘mängder av proteiner’, lchf betyder att man minskar på kolhydraterna och ökar fettet, proteinfraktionen hålls konstant.

    Har förstått från tidigare inlägg att du är negativ mot lchf. Varför?
    Metoden fungerar uppenbarligen för många. Sannolikt via liknande mekanismer som korttidsfasta, nämligen minskad insöndring av igf-1 och insulin.

  • Anledningen till att jag är negativ mot lchf är hur det fungerar i praktiken.

    Som jag tidigare har skrivit så är det fullt möjligt att äta både miljövänligt och enligt lchf, men problemet är att lchf i praktiken leder till en ökad konsumtion av animaliska produkter och därmed inte är en långsiktigt hållbar kostsammansättning.

    Läs gärna det här inlägget på Ekologistas som jag tycker beskriver det hela bra:
    http://ekologistas.se/klimat/en-sista-kommentar-om-lchf-och-dess-klimatpaverkan/

  • Är bekant med de miljömässiga aspekterna, fast miljömässig ohållbarhet är ju tyvärr även en faktor när det gäller industriellt monokulturellt jordbruk.

    Sen har vi den allt mer uppenbara kopplingen mellan hög insulininsöndring och ohälsa i form av diabetes, övervikt etc…

    I nuläget landar man i en avvägning mellan personlig ohälsa och miljönytta. Vill man äta lchf är det svårt och dyrt att göra det på ett miljövänligt vis. Periodisk fasta funkar för en del, men räcker inte hela vägen fram för alla. Många individer är såpass kolhydratkänsliga att allt över ca 20g/dag ger metabola effekter

    Personligen har jag viktat om en hel del av mitt fettintag från ‘fettränder’ och feta charkprodukter till kokosolja, olivolja och mjölkfetter. Detta både av hälsoskäl (för högt intag av processat kött, nitrit, för hög % protein initialt) och miljöskäl.

    En fundering är hur hög miljöbelastningen av läkemedelsproduktion är? Utsläpp av insuliner i miljön… Utsläpp från tillverkningsprocesser, etc… Och hur stor del av detta man kan minska genom att reducera kolhydrater (särskilt socker)

    • När det gäller läkemedelsproblematiken så gissar jag att antibiotikaanvändandet (och produktionen) är ett betydligt större problem, men som man också kan koppla till allmänt hälsoförebyggande åtgärder som kost och motion, men också djuruppfödningen.

  • I waas cսrious if ʏou ever thought of changing the layout of
    yoսr blog? Its very wеll written; I love what
    youve ցoot to say. But mɑybe you ould a little more in the way οf
    content ѕo ρeople ϲould connect with it better.

    Youve got an awfսl lot of text for only havіng 1 or 2
    images. Maybe you could spacе it outt better?

  • Nice replies inn гwturn of this mattter with real arguments and tеlling the whole thing aƄߋut that.

Leave a Reply