Korttidsfasta

Förmodligen har du hört talas om Okinawa som ett område där människorna blir exceptionellt gamla. Sedan 1973 har Okinawa toppat den globala listan över andelen hundraåringar. Men i takt med att modern matkultur har brett ut sig ökar sjukdomar som diabetes, cancer, stroke och hjärtsjukdomar radikalt.

Det har länge varit känt att en huvudingrediens bakom den höga åldern och goda hälsan är öbornas traditionella svältkost, ”hara hachi bu”, eller ungefär “fyra femtedelar mätt”. Redan på 30-talet kunde man visa att möss på kaloribegränsad kost levde längre.

I modernare forskning har man kunnat identifiera tillväxthormonet IGF-1 (insuling-like growth factor) som en betydande orsak till åldersrelaterade sjukdomar som cancer och diabetes. Ca 350 (identifierade) individer med Larons syndrom producerar exceptionellt låga nivåer av IGF-1. Förutom att det leder till att de blir kortväxta så verkar det också skydda dem mot cancer och diabetes.

Ett lågt intag av kalorier i kombination med ett begränsa proteinintaget till rekommenderade nivåer (alltså långt under genomsnittligt intag) sänker nivån av IGF-1. Det är en förklaring till den traditionella Okinawa-dietens positiva effekter på hälsan.

Men vem vill svälta sig igenom livet?

På senare tid har studier visat att det (åtminstone för möss) ger ännu bättre effekt om man varvar lågt kaloriintag med normalt, sk korttidsfasta (eller intermittent fasting om du behöver det engelska begreppet). Mark Mattson som är en av huvudfigurerna när det gäller forskning på ämnet ägnar sig sedan flera år tillbaka åt korttidsfasta. Utöver de långsiktiga hälsoeffekterna menar han att dieten även gör honom effektivare och ökar hans produktivitet. Med 700 vetenskapliga artiklar bakom sig har han visst fog för sitt uttalande..

Efter några veckor så märker jag ingen effekt på produktiviteten, förutom att jag slipper lunchkoman som annars brukar kunna drabba mig hårt. Att förändra sin livsstil utan att få en tydlig och snabb återkoppling är alltid svårt, men det är absolut värt ett försök.

Det är dock fortfarande ett mycket ungt forskningsområde med få omfattande studier på människor.

Evolutionen har påverkat människan under 10000-tals generationer. Under 99,9% av den tiden har människan haft ett mycket oregelbundet kaloriintag. Precis som många andra biologiska system är våra kroppar anti-bräckliga (antifragile), dvs gynnas av oregelbundna påfrestningar (tex träning). För mig räcker detta som argument.

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 Responses to “Korttidsfasta”


  • Bra sammanfattning, ju bräckligare desto mer långlivad. Ungerfär som världsekonomin fungerat under många många år!

  • Finner detta mycket intressant och är lite sugen på att testa… Hur lägger du upp det hela? Vilka “fastecykler” använder du, eller vad man säger?

    Och hur kombinerar man det med regelbunden motion? Är det kanske dumt att träna under perioder då man har lågt eller inget kaloriintag?

  • Enkelt! Jag hoppar över frukost och lunch ca 2 ggr per vecka. Från middagen dagen innan till nästa middag eller eftermiddagsfrukt ger det uppehåll i kaloritillförsel som behövs för att det ska ge effekt.

    Faktiskt förvånande hur snabbt det gick att vänja sig. I princip märker jag vanlig hungerkänsla vid lunch, men den går snabbt över. Men kom ihåg att dricka vatten. Om du missar det så blir det lätt huvudvärk.

    Det är inga problem att kombinera träning med fastan. I helgen sprang jag en mil på morgonen och åt först middag på kvällen. Det finns också många betydligt mer träningsfokuserade än jag som utan mätbara problem kombinerar träningen med fastan.

  • Ok, ja det låter ju inte så hemskt faktiskt! Äter du extra mycket till middag efter att ha hoppat över frukost och lunch, eller är tanken att måltiderna ska vara “normalstora” ändå?

    • Hur mycket jag har ätit har alltid varierat ordentligt och jag har inte jättbra koll, men förmodligen äter jag något mer till middag efter en fasteperiod. Om jag hade känt behov av att gå ner i vikt så hade det nog varit ganska enkelt att hålla sig till normalstora portioner, men det är som sagt inte syftet för mig.

  • Osunt: Jag tycker verkligen att du skall lägga till länken till avsnittet i Vetenskapens värld som handlade om fasta.
    http://www.svtplay.se/video/1120851/del-11

    När det kommer till träning så kan fasta vara ett problem. I synnerhet om man siktar på att öka sin styrka och muskelmassa. Intermittent fasta (IF) som Osunt nämner brukar användas av atleter och även kroppsbyggare för riktigt bra resultat. Dvs bränna fett och samtidigt öka i muskelmassa. Finns ett otal olika upplägg för IF för kroppsbyggare/styrkelyftare på nätet.

    Själv så har jag snart provat IF i en vecka och jag tycker att det fungerar helt otroligt bra. Känner mig piggare och har mer energi på gymmet samt att magen har aldrig varit bättre!

    • Jag länkade till Vetenskapens värld-programmet i min förra inlägg om korttidsfasta: http://osunt.se/antifragile-korttidsfasta/
      Mycket bra genomgång av ämnet!

      När jag har sökt på IF så är det helt klart mycket gymmare som är inne på det. Men jag tror att det är hälsoaspekten som kommer att få korttidsfasta att slå igenom ordentligt. Min bedömning/gissning är att korttidsfasta kommer att börja rekommenderas av läkare inom fem år!

Leave a Reply